La revista European Early Childhood Education Research Journal publica un article sobre un estudi de cas de prevenció de conductes agressives que es duu a terme a l'escola bressol de Cappont
L'article "Promoting zero violence from early childhood: a case study on the prevention of aggressive behavior in Cappont Nursery" l’han escrit Oriol Rios-Gonzalez, Lidia Puigvert Mallart, Paquita Sanvicén Torné & Adriana Aubert Simón.
Dimarts 18, juny del 2019Us recomanem llegir un resum de l'article:
Promoure la violència zero des de la primera infància: un estudi de cas sobre la prevenció de les conductes agressives a l’Escola Bressol de Cappont1
Oriol Rios-Gonzalez, Lidia Puigvert Mallart, Paquita Sanvicén Torné i Adriana Aubert Simón
Traducció: Aina Cisa Bofarull
Diversos estudis rellevants han demostrat que, si les conductes agressives no s’extingeixen a la primera infància i persisteixen durant l’Educació Primària, augmenta el risc de violència física continuada i d’altres formes no-violentes de delinqüència durant l’adolescència (Williford et al., 2011). L’evidència també mostra l’efectivitat d’una intervenció enfocada a les conductes agressives quan s’implementa amb infants menors de cinc anys (Tremblay et al., 2008). L’objectiu d’aquest estudi és analitzar les accions de prevenció de la violència implementades a l’Escola Bressol de Cappont, que acull infants d’un a tres anys a Lleida (Espanya). Aquesta anàlisi ha estat realitzada a partir del recull de les percepcions d’educadors i de familiars sobre com la implementació d’aquestes accions contribueix a prevenir la violència. Aquesta escola bressol va començar a desenvolupar el projecte per esdevenir Comunitat d’Aprenentatge l’any 2000. Les estratègies de prevenció prèviament mencionades estan basades en l’enfocament de les accions educatives exitoses (SEA (de l’anglès Successful Educational Action), d’aquí en endavant), que inclou intervencions basades en evidències amb l’objectiu d’assolir la cohesió social i l’èxit educatiu. Aquestes accions han estat identificades pel projecte a gran escala INCLUD-ED, fundat pel Sisè Programa Marc de Recerca de la Unió Europea i coordinat per la Comunitat de Recerca per a l’Excel·lència per a Tothom (CREA (en anglès, Community of Research on Excellence for All) (Flecha, 2015). Entre aquestes estratègies, aquest article se centrarà en tres d’elles que estan emmarcades en l’enfocament de la socialització preventiva de la violència: (1) la formació dialògica dels educadors, (2) l’observació i la intervenció efectives per vèncer l’atracció cap a la violència i (3) el diàleg igualitari entre educadors i famílies per acordar les normes implementades a l’escola. Aquestes accions són el resultat de més de 10 anys d’investigació sobre aquesta qüestió (Gómez, 2015; Flecha, Puigvert i Ríos, 2013; Oliver, 2014; Puigvert, 2014).
Aquest article està dividit en tres seccions. Primer, duem a terme una revisió de la literatura centrada en les conductes agressives en la primera infància i com superar aquesta violència. A partir d’aquí, presentem les preguntes de recerca i el context social en el qual es va implementar l’estudi i, després, expliquem els mètodes utilitzats per la recollida i l’anàlisi de les dades. Finalment, presentem els resultats i els discutim en relació a investigacions anteriors.
CITA: Rios-Gonzalez, O., Puigvert Mallart, L., Sanvicén Torné, P. i Aubert Simón, A. (2019) Promoure la violència zero des de la primera infància: un estudi de cas sobre la prevenció de les conductes agressives a l’Escola Bressol de Cappont, European Early Childhood Education Research Journal, 27:2, 157-169, doi: 10.1080/1350293X.2019.1579544. Recuperat de https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1579544